BLOG BARU

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA KE BLOG BARU KAMI.
1.KLIK DISINI.


Tuesday, February 3, 2009

ALASAN SPR TAK MUNASABAH


mungkin pengerusi SPR takut ini....
February 3, 2009
IPOH: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak perletakan jawatan Adun Behrang dan Adun Changkat Jering dengan menyifatkan surat perletakan jawatan mereka masing-masing hanya diserahkan kepada Speaker Dewan Undangan Negeri Perak
SPR hanya menerima salinan surat atau penduanya sahaja, maka surat perletakan jawatan itu tidak terpakai atau sah.Pada kebiasaannya SPR akan menunggu pakai surat atau pemakluman speaker dewan undangan negeri mengenai perletakan jawatan seseorang Adun.
Sebenarnya teramat nyata lucu untuk SPR berkata demikian. Alasan yang tidak munasabah. Namun oleh kerana itu setakat ini Jamaludin Mohd Radzi dan Kapt (B) Osman Jailu kekal masing-masing sebagai Adun Behrang dan Adun Changkat Jering.
Sesungguhnya menghairankan jika itulah alas an SPR untuk mempertahankan dua adun itu. Secara akliah dan legislatifnya, seseorang Adun akan menghantar surat perletakan jawatannya kepada Speaker Dewan Undangan Negeri, yang merupakan secara legislatifnya adalah seorang ketua.
Berbelit nampaknya alas an kali ini. Sepatutnya selepas seseorang Adun menghantar surat pada speaker , maka baharulah speaker memanjangkan surat perletakan jawatan berkenaan. Umpamanya seseorang jika berlaku kematian pada seseorang Adun, maka menjadi kewajipan speaker negeri berkenaan memaklumkan kepada SPR untuk mengadakan pilihan raya. Tidak pernah kedengaran setakat bini SPR membuat pilihan raya kecil tanpa surat pemakluman speaker negeri berkenaan. Pelik.
baspas:

1 comments:

Anonymous said...

apa sudh jadi spr kini mcm dah xreti nk wat kojer dh pun????
sekarang masyarakat sduh bising dan pening mn satu yang patut di percayai.
oleh itu kiter org PAS dan pimpinan kawasan dapat mengambil langkah2 yang sepatutnya agar semua kekeliruan dalam masyarakat itu hilang khususnya kepda penduduk yang berada dalm dun Changkat Jering dan Behrang ni.....